19 Mayıs 2012 Cumartesi

ETİK 4. ÜNİTE

ETİK 4. ÜNİTE 
-18. VE 19. YÜZYILLARDA ETİK-AYDINLANMA-
*Aydınlanma kavramının içeriğini ve aydınlanmanın insan için önemini en özlü şekilde dile getiren filozof"immanuel kant" tır.
*Kant'a göre aydınlanma,insanın kendi suçuyla düşmüş olduğu bir ergin olmama durumundan kurtulmasıdır.
*İnsanın hayatı aklı ile aydınlatmasıdır.
*Aydınlanma yüzyılı 18. yüzyıldır.
*İnsanların düşünürken ve değerlendirirken dinsel ve geleneksel değer yargılarına bağlı olmaktankurtulmasıdır.-
THOMAS HOBBES-
İnsanlar doğuştan bencildir.
*İnsanların eylemini yöneten güdü 'kendini koruma ve sevme içgüdüsüdür.
*İnsanların hepsinin ortak ereği barıştır.
*Etik,insanların barış ve güven içinde yaşaması için bir araçtır.
*İnsan doğuştan etik bir varlık değildir,etik ilkeler türün yararı için akıl yoluyla ortaya konur.
*Etiği dinden bağımsız şekilde ele almıştır.
-JOHN LOCKE-
*Etik sorunları toplumsal ve hukuksal bakımdan ele alır.
*İnsan zihni bir tabula rasa'dır.
*İyi ve kötüyü belirleyen şey haz ve acıdır.
-BERNARD DE MANDEVİLLE-
*İnsanda esas olan ve onu başarıya götüren şeyin "bencillik" olduğunu belirtmiştir.
*Etik boyutun toplumun iyiliğine ve kültürün gelişmesine bir katkısı yoktur.
*Bütün insanların erdemli olduğu bir toplum olamaz.
-FRANCİS HUTCHESON VE ANTHONY ASHLEY COOPER, EARL OF SHAFTESBURY-
*Hutcheson ve shaftesbury etik duyarlılığın temelinde bir duygunun bulunduğunu düşünmüştür.
*Duygu insanı, iyiye,güzele ve doğruya yöneltir.
Hutcheson;*İnsandaki ahlaksal ayrımlar yapma yetisinin ahlak duygusu olduğunu belirtmiştir.
*İnsanda doğal olarak bir güzellik duygusu vardır.
*Eylemlerdeki istemeyi belirleyen şey akıl değil duygudur.
*Erdemli kimse ile sanatçı arasında benzerlikler vardır.
*Ahlak duygusunun altıncı duyu olduğundan söz eder.
(ÖZGECİLİK;kişilerin eylemlerinde hiçbir çıkar beklemeksizin başkalarının gözeterek eylemde bulunmalarını benimseyen anlayıştır).
-DAVID HUME-
*Ahlak algılarının anlama yetisinin işlemler arasında değil beğeniler ve duygular arasında sınıflandırılmasıgerektiğini belirtir.
*Aklı ve duyguları birbirinden kesin olarak ayırır.
*Erdemlerin ve kötülüklerin övülen ve yerilen belli özellikler olduğunu öne sürer.
*Erdemleri 4'e ayırır
.*İnsanın ahlaksal karaktere sahip olabilmesi ve toplumsal erdemlerle hareket edebilmesi için ihtiyacıolan şey "sempati"dir.
*Haz ve acının eyleme geçirici başlıca duygular olduğunu düşünür.
-İMMANUEL KANT-
*Yunan felsefesinin fizik etik ve mantık olarak 3 bilime ayrıldığını söyler.
*Ona göre etik;belirli nesnelerle ve bu nesnelerin bağlı olduğu yasalarla ilgili olan içerikli felsefedenözgürlüğün yasalarına ilişkin olana etik denir.
*Özgürlük her şeyden önce bir düşüncedir.
*Saf aklın eleştirisinde 4 anitomi üzerinde durur,özgürlük bunlardan biridir.
*Ahlak yasasının 3 buyruk şeklinde dile getirir: 1-kesin buyruk,2-ödev buyruğu,3-pratik buyruk'tur.
*Ahlak yasası akıl yetisiyle ortaya konur.
*İyi istemek ahlak yasasının buyurduğu şekilde istemektir.
*Koşulsuz buyruğun buyurduğu şekilde istemektir.
-JOHN STUART MİLL-
*Toplun sorunlarına,iktisat ve politika konuların,özgürlük ve kadınla ilgili sorunlara eğilmiştir.
*Bentham'ın temellerini attığı faydacılığı benimsemiştir.
*Eylemlerimiz mutluluğu sağladığı ölçüde doğrudur,mutsuzluğa yol açtıklarında ise yanlıştır.
*Mutluluk aynı zamanda ahlaklılığında ölçütü olmaktadır.
*İnsanın ulaşmak istediği hazları "düşünce hazları" ve "beden hazları" olarak ikiye ayırmıştır.
*Mill'in faydacılığı'nda mutluluk arzu edilen tek şeydir.
*Erdemse haz'za götürdüğü ve acıdan uzaklaştırdığı için arzu edilmektedir

1 yorum: