MODERN FELSEFE –HEGEL
Mutlağa giden yol
Kanta karşı alman idealistler (var olan her ne varsa biline
bilir)savını öne sürdüler
İdealistlere göre her bilgi zihnin ürünüdür.
Hegelde bu noktayı kabul ederek (her gerceklik
ussaldır,ussal olan gerçektir)demiştir.
Kategorilerin yada tümellerin nesel statüye sahip olduğunu
söylemek,onların bilen özneden bağımsız valıklar olduğunu söylemektir.
Hegel iki öne sürümde bulunur
1.bilinmeyen bir kendinde- varlık kabul edilemez
2.gerçekliğin doğası düşüncedir,sonul gerçeklik mutlak
ideadir.bu durumda tüm gerçeklik yani evren mutlak ideanın bir açınımından
başka bir şey değildir.
Mutlak varlığın doğası ve serüveni
Mutlak varlık
1.tek evrensel gerçekliktir
2.bilginin ve felsefenin biricik konusudur
3.salt bir bütünlüktür
4.kendi kendisinin oluş sürecidir
5.bu süreç cemberseldir
6.ulaşmak istediği sonul amacıbaşlangıçta erek olarak ortaya
koymuştur.
7.mutlak nesnesi olan düşünmedir yani kendi kendini düşünen
öznmedir.
8.bunu söylemekle mutlağın tin (gesit)olduğunu söyleriz.
Hegele göre gerçeklik salt bir töz değil aynı zaman da
öznedir.
Evren yada olgusallık (kendini düşünen düşünce olarak
)tanımlanabilir.
Mutlağın yaşamı üç ana evreden
oluşur.
1.mantık(metafizik)___kendinde
mutlağı inceler
2.doğa felsefesi ___kendi için mutlağı inceler
3.tin felsefesi ___kendi ve
kendi için mutlağı inceler
Mantık ve diyalektik süreç
Mantıktaki üç temel üçlü sırası
ile şöyledir
1.varlık mantığı (tez)
2.öz mantığı (anti-tez)
3.kavram mantığı (sentez)
Varlık ve özmantığın sentezi __kavram mantığı oluyor.
1.varlık mantığı:bu alandaki
üçlü şunlardır
1.varlık (tez)
2.yokluk (anti-tez)
3.oluş (sentez)
Varlık ve yokluğun sentezi __oluş
Varlık tezinden yokluk anti-tezi çıkar
Oluş varlık ile yokluğun birliğidir.
Hegel kantın bilgi kategorilerini varlık kategorilerine
dönüştürür bunlar_nitelik,nicelik,ölcü.
1.nitelik sözü edilen üçlüyü kapsar
2.üçlünün ögeleri birlik yada bütünlük olarak niceliği
anlatır.
3.ölcü ise nitelik ve niceliğin sentezidir.
Yani nitelik (tez)
Nicelik (anti-tez )
Ölcü (sentez) konumundadır.
2.özmantığı: bul andaki üçlü şöyledir.
1.öz
2.kuvvet
3.edimsellik
Hegel :öz ve varoluş-kuvvet ve beliriş-töz ve ilinek-neden
ve sonuç-etki ve tepki-ilişkiyada bağıntı kategorilerini ele alır.
Öz:görünenin arkasında ya da
altında yatan olarak düşünülür
Edimsellik: öz ve dış
görüngüsel varlığın birliğidir.
3.kavram mantığı :bu alandaki üçlü şöyledir.
1.öznellik (tez)
2.nesnellik (anti-tez)
3.kavram yada idea (sentez)
1. öznellik:burada özne açısından tümel kavramın biliği önce yargıda
bölünür ve daha yüksek bir düzeyde tasım(kıyas)ta yeniden kurulur.
2.nesnellik:bu bölümün üçlüsü
Mekanizim-kimyasallık-ereksellik
3.kavram mantığı yada idea:ideanın kendi momentleri
Yaşam
Bilgi
Ve ikisinin birliktelğini anlatan
__mutlak ideadır.
Mutlak idea:
öznellik ve nesnelliğin usaal
yaşamı ile zengilleştirilmiş bilgidir.
Mutlak ide kendisini nesnesinde ve
nesnesini kendisi olarak bilen,öz bilinç -kişilik-kendini düşünce kavramı yada
kategorisidir.
Doğa felsefesi
Doğa ideayı kendisininıdışında olarak yansıtır.
Mutlakın kendi belirtişindeki özgürlük
kendiğilinden-özgürlüktür.
Doğa tez olarak ussal ideanın karşıtıdır.
Doğa ile ideanın birliği __ruh kavramın da dile gelir
Mantık en soyut kavramla __varlık ile başlar
Doğa felsefesinde en soyut şey olarak __uzay kavramı ile
yola çıkar
Uzay ile ruhun arasında _doğa yer alır
Doğada,mekanik,fizik ve organik bir hüküm sürer
Ruh özgürlüğün dünyasıdır
Doğa zorunluluğun dünyasıdır.
HEGELİN TİN FELSEFESİ
Tin felsefesinde ele alnına konular:öznel tin,nesnel
tin,mutlak tin…
1.öznel tin (tez)
2.nesnel tin (anti-tez)
3.mutlak tin (sentez)
Yani öznel tin ile nesnel tinin sentezi _mutlak tindir.
Mutlak tinselliğini:
öncelikle bireysel zihinlerde daha sonra ailede,sivil toluluklarda ve develet
gibi krumlarda kendini geliştirir.
Son olarak din,sanat ve felsefe gibi kurumlarda kendini en yüksek düzeye ulaştırır.
Öznel tin :insan zihninin içsel çalışmalarını işaret eder
Nesnel tin: zihnin toplumsal ve politik kurumlarda ki dışsal
cisimleşmelerine göndermede bulunur.
Bilginin doruğunda __mutlak tinin
başarısı olan din,sanat ve felsefe yer alır.
1.Öznel tin:
Bu bölüm şöyle gelişiyor ilk
olarak (öznel tinin adımları)
1.antroploji
2.tinin fenomolojisi
3.psikoloji
Bu bölümde hegel antopoloji alt
başlıgında ruh kavramı ile ilgilenir.
Ruh mutlakın tin halinde kendine
geldiği ilk yerdir. (ruh burada yalnız en alt düzeyde henüz ayrımlaşmamış biri
olarak düşünülen öznel tin)
Daha sonraki aşama tinin
fenomolojisi geliyor ,hegelin bu alanda ele aldığı kavramlar şöyle
Duyu deneyimi
Algı
anlama yetisi
arzu
öz -bilinç
efendi-köle diyalektiği
akıl …gibi kavramlardır.
Not:duyu algısı bilincin ilk temel
görünümüdür.
Son olarak psikolojinin ele
kavramlar :
Niyet etme
Temsil etme
Anımsama
İmgelem
Bellek
Düşünce
Pratik itkilerin dürtülerin
betimlenmeleir
Duyum sonrası arayışlar
Hegel bu aşamada sonlu tinin yada
zihnin hem kuramsal hemde pratik-eylem
yanlarını inceler.
Kuramsal yanları:düşünme,bellek,imgelem ve sezgi olarak incelenir.
Pratik yanlar:dürtüler,itkiler,duygular ve istenç olarak incelenir.
Bu kuramsal ve pratik yanların
birliği özgür istenç olarak senteze ulaşır.
2.nesnel tin:
Bu aşamada insan istenci düşünce
ve dürtü (akıl ve yürek) özgürlükle birleşir.
Nesnel tini oluşturan diyalektik
üçlü süreç şöyle.
1.hak yada yasa
2.öznel ahlak
3.toplumsal ahlak
1.hak yada yasa:bu birinci bölüm mülkiyet,sözleşme ve ceza ile
örneklenebilen yasal hakları ve ödevleri içerir.
2.öznel ahlak :bu bölüm niyet ve vicdan ahlaklılığı ile ilgilidir.
Ahlaksal istenç özgür-istençtir.
Özgür istence dayalı eylen amaçlı
eylemdir
Amaç:ahlakın ilk
evresidir,ikincisi niyet ve iyiliktir
Tikel istencin kendinde
isten.(ussal istenç) kavramı ile birliği iyidir,yani olgusallaşmış özgürlük
dünyanın mutlak son ereği denebilicek şeydir.
3.toplumsal ahlak:bu üçüncü kısım kendi içinde yine bir üçlü adımı içerir
Aile
Sivil toplum
Devlet
Nesnel tinin ilk ve etik evresi
ailedir.aile tümelin ilk örneğidir.
Hegelin tarih felsefesi
Hegel göre üç türlü tarih yazımı vardır
1.dolaylı tarih yazımı :olayları,
eylemleri ,durumları betimler
2.düşünsel tarih:öğretici
niteliktedir.
3.tarih felsefesi
Dünya tarihi hegele göre tinin
kendisinin özgürlük olarak bilincine erişme sürecidir.
Sonsuz tin tarihte insan bilinci
yoluyla edimselleştiği zaman dünya tini adını alır.
Mutlak tin
Mutlak tin ,sanat din ve felsefe üçlüsünden oluşur.
HEGELİN SANAT VE FELSEFE ANLAYIŞI
1.hegelin estetik kavramı:hegele göre güzellik duygusaldan ödünç alınan bir
ussaldır.ussalığın duygusal cisimleşmesi üç ilkesel yolda gerçekleşir.
Sembolik,klasik,romantik sanat
biçimleri
a.sembolik sanat:insanlık tarihinde ilk en uygun yol olarak sembolik sanat
türü karşımıza çıkmaktadır.
Bu sanatın en güzel örnekleri
mısır sanatında karşımıza çıkar.(mimari yapıtlar bu sanata uygundur)
b.klasik sanat:duyulur cisimleşmenin ikinci formudur.(bu sanata heykel
uygundur)
c.romantik sanat:Hıristiyan dönemin sanat ürünleri ve hegelin kendi yönüne
denk gelen her türlü sanatsal yaratmaya hegel bu kategoride yer verir.
2.sanat ürünlerinim sınıflanması
Hegel sanat ürünlerini
mimari,heykel,resim,müzik ve şiir tarzında sınıflama yoluna gitti
Mimari :sembolik sanata uygundur.
Heykel:klasik sanata uygundur
Resim ,müzik,şiir:romantik sanata uygundur
Mimari:hegele göre en temel sanat türü mimaridir.insanların ilk
denediği sanat türüdür.onun metaryeli tinsiz zihindir.ilk mimari ürün
tapınaklardır.
Hegel ilk tapınakları yapan
inasanları inşa ettikleri yeri temzileyen olarak imgeledi ve bunu sınırlılığın
çalı çırpılarını temizlemek olarak betimledi.
Heykel:
Resim,şiir,müzik:bu sanat dalıyla heykel ve mimari arasındaki en büyük fark
üç boyutlu olmamasıdır
Resim __iki boyutludur
Şiir__epik ,lirik,dramatik diye
ayrılır.
Doğal güzel
Hegel estetik üzerine söylevlerin ikinci bölümünde doğal
güzel üzerine bazı açıklamalarda bulunmaktadir.
Hegel doğal güzelliği (dünyanın düz yazısı)olarak niteler.
Din felsefesi
Dinsel bilinç üç ana moment yada evreden geçmiştir.
1.tümellik
2.tikellik
3.bireysellik
Birinci evre tümellik evresidir :bu evrede tanrı ayrımlaşmamış ,tümel ve sonsuz olarak
biricik gerçekliktir.
İkinci evresi tikellik:bu aşamada tanrıyı düşünmekle kendim ile o sonlu ve sonsuz
arasındaki ayrımı getirmiş olurum
Üçüncü evresi bireysellik:tikelin tümele,sonlunun sonsuza geri dönüşünü imler.
Dinlerin ayrımı :doğa üzerinde üç
tür din tipi vardır.
1.İlki doğa dinleri :
1.büyü dini
2.çin ve hint dinleri
3.iran süriye ve mısır dinleri
2. tinsel bireysellik dinleri
Yahudi,yunan,roma dinleridir.
Yahudi dininde :tanrı aşkın yücelik olarak insanın ve dünyanın üzerinde
yükselir.
Yunan dininde:tanrı mutlak güzel ve iyiyi temsil eder.
Roma dininde:jüpiterin görevi devleti egemenliği korumaktır.
3.hıristiyanlık
Bu dinde tanrı aşkın değil
içkindir.
Not:vorstellung
kavramı(tasarım):imgesel yada resimsel bir kavramdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder