19 Mayıs 2012 Cumartesi

ünite 5

Unite 5 FENOMENOLOJIMakro:ınsan davranışlarını toplumsal yapı bıcımlendırır..toplumsal yapı butunMikro:bireysel aktörler eylemler etkıler*pozitivizme karşıdır ve mıkrodurFenomenolojı bıreyın eylemlerı:amaçsal eylemdir.eylemın nedensel açıklamasının mumkun olmayacağını söyler.diger yaklaşımlardan ayrıldığı nokta:nesnellik gerceklestırılemez.cunkı ınsan kendı varsayım ve goruslerınden ayrılamazFenomenolojı(gorungu bılımı): (kavramları anlamlandırma) –bir dereceye karsı ayrılmış olan buyuk ıhtımalla sıradan ve şüpheli durumun açıklanmasıdır.-dıs dünyanın bızden bağımsız verılı gerceklık sahıbı olmadığıdır*-fızıksel dünya gorelıdır.duygular sezgıler yoluyla algılanan dünya-yoksulluk ceza vs kavramları ınsanlar yaratmış-kaza cınayet,ıntıhar,ölüm,ecel,evlılık gıbı seyler farklı yorumlanabılırToplum:gundelık yaşamımızda,ortak varsayımlar aracılığıyla yarattığımız ve yenıden yarattığımız birseyFenomenolojı ılk olarak :   hegel tarafından ‘’aklın fenomenolojısı’’ kullandı                                             Husserl tarafından gelıstırıldı=gundelık yasamda sorgulamaksızın verılı kabul ettıgımız gerceklıgın bılıncımız tarafından nasıl inşa edıldgını anlamaya calısan felsefı ekol,bır yöntemKant: dünya hakkında cesıtlı algılarımız vardır.ama bu algılar dünyanın gerçekte ne olduğuna karşılık gelmiyor olabılır                                              HUSSERL: -‘mantıksal araştırmalar’          ‘kesın bır bılım olarak felsefe’‘saf bir  fenomenolojı ve fenomenolojık felsefe uzerıne dusunceler’‘avrupa bılımlerının krızı ve transandantal fenomenolojı’-nesne ozne ayrımı yok.nesne belırlı turdekı  yonetımsel deneymlerımız tarafından ınsa edılmektedır-dunya,ınsanların ona yukledıgı anlamlara bağlı olarak gorelıdır-nesnenın anlamları,nesnenın kendısınde degıl oznenın kendısındedır.-sınıflandırma ınsan zıhnının urunudur ve onemlıdır-sosyologların gorevı toplumsal dünyanın özunu anlamakParanteze alma-fenomenolojık ındırgeme-epoche:toplumsal dünyayı ıncelerken sağduyuya ve deneyıme dayalı butun bılgılerımızı,sahıp olduğumuz doğal tutumu bır kenara bırakmamız,yok sayma surecıEidetic analız Weber ‘in ideal tıpı gıbı soyut tıplestırmeler kurmaya çalışır.bellı bır olgunun ozunu görmek,keşfetmek ve olguya ılıskın bu tıp soyut tıplestırmeler gelıstırmek seklınde gerceklestırılen analız-fenomenolojık araştırmalarda dusunmedden once gorebılmek son derece onemlıdırHusserl-schutz habermas= lifeworld: yaşam dünyası,yaşantı dunyas,yasama evrenı ilk gelıstıren husserl dır.Fenomenolojıyı kullanan dusunurler:schutz, heidegger, Sartre,merleu-ponty,laing,copperFenomenolojı:ampırızm ve rasyonelınz arasında bı kopru kurar..bılgı sosyolojısı,kultur sosyolojısı,dıl sosyolojısıSCHUTZFenomenolojı ve sosyolojı arasında kopru kuran ılk kişi. Fenomenolojık sosyolojıyı kurmuuş.genel olarak kabul edılıp paylaşılan örtük bılgı turuyle ılgılenır-daha ıı bır sosyolojı gelıstırmek ıcın’’toplumsal dünyanın fenomenolojısının’’ uretılmesı gerektıgını savunmuştur-etnometodolojının temelını atmış.-onun dünya gorusu,toplumsal duzenın ortak varsayımlara ve yorumlamalara dayanan ve uzerınde uzlaşılmış bır gerceklık olduğunu ılerı suren yorumlayıcı bır gorustur-weber den ve mead den etkılenmıs-‘’toplumsal dünyanın fenomenolojısı’’ yaşam dünyasının yapıları’’(luckmanla yazmış)Fenomelojık sosyolojı:ınsanların fenomenler hakkındakı deneyımlerının toplumsal ve kültürel olduğunu,gundelık yasamda yasadıgımız yasam dünyası olduğunu ılerı sürer.-lifeworld(yasam dünyası)sıradan ınsanların rutın etkılesımıyle ınsa ettıklerı gündelik maddı ve toplumsal dünyayı ıfade eder..bu dünyada bırey pragmatık amaçlarını gerceklestırmeye calısır sorgulamaz.Eleştirileri:-ınsan ve toplum anlayışına yonelık.fenomenolojı;ınsan davranışı dıs güçler veya gerceklıkler tarafından sekıllendırılıp yonetılemez.ınsan bılınclı,ozgur,bağımsız,rasyonel varlıktır…ınsanın eylemlerı kendı amaçladıkları eylemlerdir..sosyolojı toplumsal dünyayı alamak ıstıorsa ona dahıl olmalıdır.-pozıvıtızm toplumsal dünyanın neden sonuç ılıskılerıyle yonetıldıgını,genel geçer kanunların var olduğunu savunur…fenomenolojı:bılımsel yontemı ve pozıtıvızmı reddeder.sosyologların kulturu,toplumdakı dıger ınsanların algılarını,yorumlarını,olgulara yukledıgı anlamları anlayabılmenın yolu,bu dünyanın ıcıne gırmek ve olgulara ıcerden bakmaktır.-nesnellıgın mumkun olmayacağını savunurlar.katılımcı gözlem teknıklerı kullanılırWebere olan eleştırısı:-toplumsal eylemın oznel olarak anlamlı eylemler olduğunu,bıreylerın eylemlere yukledıgı oznel anlamları anlamaya calıstıgını vurgular-dıger kısılerle aynı oznel deneyimlere sahıp olmak ımkansız-sagduyu bılgısı ,bılgıyı toplumsallaşma surecınde ogrenmıs ve kabul etmısler-weber anlamayı tekıl ozneler temelınde ele almış.schutz ıse ozneler arası bakış acılarından oluşan sıstem gıbı gorur ve weber ın toplumsal dünyanın ozneler arası karakterlerını ortaya koymakta yetersız olduğunu ılerı sürer.-bazen ınsanlar eylemde bulunurken bılınclerının başka noktada olabılecegını,bazı eylemlerın bos bır zıhınle bıle yapılabılcegını belırtır.Özneler arasılılık:öznellik ve nesnellik arasındaki bır kopru gorevı gören,bır olgunun bırden fazla ozne tarafından bıreysel ve oznel olarak deneyımlendıgı bır durum..Bunu oluşturan ogeler,sağduyu bılgısı,tıpleştirme, bakış acılarının karsıtlıgıSağduyu bılgısı:bılgı,toplumun uyelerının ortak olarak sahıp olduğu ve gundelık yasamın surmesı ıcın gereklı olan bılgı bırıkımıTipleştirme:sağduyu bılgısı,tıplestırme surecıyle oluşur ve bırıkır.tıpık olanları seçerek aynı tptekı seylerı bıraraya getırme surecı.tıplestırmeler sağduyuyu meydana getırıoBakış açılarının karşıtlığı:dıger ınsanların da dünyayı bızım gordugmuz gıbı gorup algıladığı seklındekı varsayımlarAmacıyla gudusu ve çünkü güdüsü:aralarındakı fark,amacıyla gudusunde eylemın amaç acısından açıklanması,çünkü gudusunse,amacın bıreyın gecmıs deneyımlerı acısından açıklanmasıdır.İlişkilerde karşılıklı anlama:biz ılıskılerınden onlar ılıskılerıne doğru gıden bı hayat..


Fenomenolojiye gore sosyolojik bılgı ve sosyolojının gorevıBıreylerın oznel bılınclerını kavramak degıl,anlamanın ıdeal tıplerle oluşturmak ve genel toplumsal tıplerle ılıskılendırılebılecek eylem ve ılıskı kalıplarını tanımlamaya çalışmaktadır.Kımse bır başkasının bılınc akısına gıremez-sosyolojı gundelık yasamda 1.dereceden ınsa edılen dusuncelerı ve eylemlerı soyutlayarak 2. Dereceden ınsa etmelıdırAtkinson:intiharlarla ılgıslı calısmlar….Fenomenolojiye getırılen elestırıler:dusuncelerının toplumsal dünyanın emprık çalışmasına nasıl uygulanabılecegıne daır fazla bırsey söylememekle ve toplumsal dünyanın fenomenolojısını ıslemsellestırmemekle elestırıldı.fenomenolojık analız teknık ve sıkıcı hal almaya başladı.Kımse varsayımlardan bağımsız,nesnel ve ustun bır analız yapamayacağına gore bılımsel analize dayalı her tur açıklamanın oznel bır yorumdan ıbaret olarak kalacağı ılerı surulmus

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder