1: AŞAĞIDAKİKAVRAMLARDAN HANGİSİ KİNDİYE GÖRE TİKEL VARLIKLAR HAKKINDA BİLGİ VERİR
A: DUYU
B: AKIL
C: SEZGİ
D: VAHİY
E: ZİHİN
2: KİNDİ VARLIĞIN AKILLA İRDAK EDİLEN CİNS VE TÜRLERİNE İLİŞKİN TÜMEL GERÇEKLİKLERİAŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ İLE İFADE EDER
A: HÜVİYET
B: MAHİYET
C: HAKİKAT
D: MUHARRİK
E: MÜTEMMİM
3: FARABİNİN SUDÜR (TAŞMA) GÖRÜŞÜNDE “ BİRDEN ANCAK BİR ÇIKAR” İLKESİNE UYGUN OLARAK TANRI’DAN İLK SUDÜR EDEN AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR.
A: İLK AKIL
B: İKİNCİ AKIL
C: NEFİS
D: MADDE
E: FAAL AKIL
4: FARABİ “ZORUNLU VARLIK” VE “ZORUNSUZ VARLIKLAR” ARASINDAKİ İLİŞKİYİ HANGİ TEORİ İLE AÇIKLAMIŞTIR
A: NEFİS
B: SUDÜR
C: MANTIK
D: DUYULAR
E: HEYÜLA
5: KİNDİ’YE GÖRE GÜÇ HALİNDEKİ HEYULA’NIN (İLK MADDE) SÜRET’E (FORM) BÜRÜNMESİ İLE ORTAYA ÇIKAN AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: İDEA
B: MADDE
C: CEVHER
D: HÜVİYET
E: İNNİYET
6: FARABİYE GÖRE “VAR OLMAMASI HİÇBİR ŞEKİLDE DÜŞÜNÜLMEYEN, VARLIĞI EZELİ VE EBEDİ OLAN VARLIK”AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: MADDİ VARLIK
B: ZORUNSUZ VARLIK
C: RUHSAL VARLIK
D: İMKANSIZ VARLIK
E: ZORUNLU VARLIK
7: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ FARABİYE GÖRE YETKİN OLAN TOPLULUKTUR
A: ŞEHİR
B: KÖY
C: MAHALLE
D: SOKAK
E: EV
8: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ KİNDİ’NİN AKIL ANLAYIŞINA UYGUN DEĞİLDİR
A: VARLIĞIN HAKİKATİNİ KAVRAYAN YALIN CEVHERDİR
B: İNSAN NEFSİNİN EN ÖNEMLİ GÜCÜ VE İŞLEVİDİR
C: TÜMELİN BİLGİSİNİ ELDE EDER
D: VAZGEÇİLMEZ BİLGİ KAYNAĞIDIR
E: TİKELİN BİLGİSİNİ VERİR
9: İSLAM DÜNYASINDA FİLAZOFLARA YÖNELİK OLARAK EN SİSTEMLİ VE EN ETKİN ELEŞTİRİLERİN YAPILDIĞI “FİLAZOFLARIN TUTARSIZLIĞI” ADLI ESER HANGİ DÜŞÜNÜRE AİTTİR
A: KİNDİ
B: FARABİ
C: İBN SİNA
D: GAZZALİ
E: İBN RÜŞD
10: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ KİNDİ’NİN ESERLERİNDEN BİRİ DEĞİLDİR
A: SONSUZLUK ÜZERİNE
B: BEŞ TERİM ÜZERİNE
C: İLK FELSEFE ÜZERİNE
D: ALEMİN SONSUZLUĞU ÜZERİNE
E: TANRI DEVLETİÜZERİNE
11: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ KİNDİ’Nİ CEVHER ANLAYIŞINA UYGUN DEĞİLDİR
A: ÖZÜİTİBARİYLE DEĞİŞENDİR
B: KENDİ KENDİNE YETERLİ OLANDIR
C: NİTELEYEN DEĞİL NİTELENENDİR
D: KENDİ KENDİNE VAR OLANDIR
E: HER GERÇEKLİĞİN ALTINDA YATAN GERÇEKLİKTİR
12: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ KİNDİ’YE GÖRE VARLIK HAKKINDA ARAŞTIRMA YAPMAK VE BİLGİ EDİNMEK İÇİN CEVAPLANDIRILMASI GEREKEN SORULARDAN DEĞİLDİR
A: VARMIDIR?
B: KİMDİR?
C: HANGİSİDİR?
D: NİÇİNDİR?
E: NEDİR?
13: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ FARABİ’NİN KIYASA DAYALI OLARAK SINIFLANDIRDIĞI VE İLK DEFA BEŞ SANAT ADINI KULLANDIĞI ALANLARDAN DEĞİLDİR
A: FELSEFE (BURHAN)
B: CEDEL ( DİYALEKTİF)
C: HİTABET ( RETORİK)
D: DİL ( LÜGAT)
E: ŞİİR ( POETİK)
14: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ FARABİ’NİN TOPLULUKLARI SINIFLANDIRIRKEN KULLANDIĞI ADLARDAN DEĞİLDİR
A: BASKICI
B: YETKİN
C: ERDEMSİZ
D: YETKİN OLMAYAN
E: ERDEMLİ
15: FARABİNİN BİLGİ,AHLAK VE VAHİY ANLAYIŞININ TEMELİNE ALDIĞI “AKIL” AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: NAZARİ AKIL
B: İLK AKIL
C: FAAL AKIL
D: KAZANILMIŞAKIL
E: İKİNCİ AKIL
16: KİNDİ’NİN BAŞLATTIĞI MEŞŞAİ GELENEĞE ,KENDİ İNANÇ VE KÜLTÜRLERİN TEMELİNİ OLUŞTURAN İLKLERİN YANI SIRA PLATON VE YENİ PLATONCULUKLUKTAN ALDIĞI BAZI UNSURLARIDA KATAN VE ASIL ADI ABU NAS MUHAMMED OLAN TÜRK FİLAZOFU AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: İBN SİNA
B: FARABİ
C: GAZALİ
D: İBN RÜŞD
E: İBN SERRAC
17: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ FARABİ’NİN ESERLERİNDEN BİRİ DEĞİLDİR
A: İLİMLERİN SAYISI
B: SİYASET FELSEFESİNE DAİR GÖRÜŞLER
C: MUTLULUK YOLUNA YÖNELME
D: FELSEFENİN TUTARSIZLIĞI ( GAZZALİ’NİN ESERİDİR )
E: MUTLULUĞUN KAZANILMASI
18: MEŞŞAİFELSEFESİNİN “İLK TEMSİLCİSİ” OLAN İSLAM FİLAZOFU KİMDİR
A: İBN RÜŞD
B: FARABİ
C: SÜHREVERDİ
D: İBN SİNA
E: KİNDİ
19: KİNDİ’NİN DİN-FELSEDE İLİŞKİSİNE YAKLAŞIMIİLE İLGİLİ AŞAĞIDAKİ İFADELERDEN HANGİSİ YANLIŞTIR
A: DİN VE FELSEFENİN KAYNAKLARI FARKLIDIR
B: DİN VE FELSEDE FARKLI AMAÇLARA HİZMET EDER
C: DİN VE FELSEFE ARASINDA KONU BİRLİĞİ VARDIR
D: DİN VE FELSEFENİN YÖNTEMLERİ FARKLIDIR
E: DİN VE FELSEFENİN SÖYLEMLERİ FARKLIDIR
20: FARABİ’NİN SINIFLANDIRMASINA GÖRE HANGİSİ KIYASA DAYALI İLİMDİR
A: FELSEFE
B: TIP
C: TARIM
D: MATEMATİK
E: GEOMETRİ
21: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ GAZALİ’NİN FİLAZOFLARIN GÖRÜŞLERİNİ ELEŞTİRDİĞİ ESERİDİR
A: YORUM ÜZERİNE
B: MANTIĞA GİRİŞ
C: FİLAZOFLARIN TUTARSIZLIĞI
D: METAFİZİK
E: FİZİK
22: FARABİ’NİN VARLIK SIRALAMASINDA EN ÜSTTE VE EN ALTTA BULUNANLAR SIRASIYLA AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: CİNS-TÜR
B: TANRI-HEYÜLA
C: AKIL-FELEK
D: MADDE-SURET
E: AY ALTI-AY ÜSTTÜ
23: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ FARABİ’NİN İLİMLER SINIFLANDIRMASINDAKİ BEŞ ANA BAŞLIKTAN BİRİ DEĞİLDİR
A: DİL İLİMİ
B: MEDENİ İLİMLER
C: RUH İLMİ
D: MANTIK İLMİ
E: MATEMATİKİLİMLERİ
24: KİNDİ’YE GÖRE“KENDİ KENDİNE VAR OLAN, VAR OLMAK İÇİN BAŞKASINA MUHTAÇ OLMAYAN, HER GERÇEKLİĞİN ALTINDA YATAN GERÇEKLİK AŞAĞIDAKİ KAVRAMLARDAN HANGİSİDİR
A: MADDE
B: CEVHER
C: SURET
D: İDEA
E: ARAZ
25: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ TÜRKİSTANIN FARAB ŞEHRİ YAKINLARINDA DOĞDUĞU İÇİN FARABİ LAKABI VERİLEN TÜRK FİLAZOFUNUN AD VE LAKAPLARINDAN DEĞİLDİR
A: EBU NASR
B: ABU NASER
C: MUALLİMİEVVEL
D: ALFARABİUS
E: MUALLİM-İSANİ
26: KİNDİ’NİN BİLGİANLAYIŞINDA EL-İLM TERİMİNİN ANLAMI AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: DIŞ DÜNYADA GERÇEKLİKTİR
B: SONLU CEVHERDİR
C: VARLIĞIN HAKİKATİNİ BİLMEKTİR
D: DUYU VERİLERİDİR
E: SARSILMAYAN GÖRÜŞTÜR
27: KİNDİ “İLK FELSEFE ÜZERİNE” ADLI ESERİNDE AŞAĞIDAKİ FELSEFE TANIMLARINDAN HANGİSİNİ ÖNE ÇIKARIR
A: BİLİMLERİN SINIFLANDIRILMASIDIR
B: İNSANIN GÜCÜ ÖLÇÜSÜNDE VARLIĞIN HAKİKATİNİ BİLMESİDİR
C: ESKİ YUNAN FİLAZOFLARININ GÖRÜŞLERİNİ AKTARMADIR
D: YAŞAMANIN AMACINI ARAŞTIRMADIR
E: İYİDAVRANIŞIN ÖLÇÜTLERİNİ BELİRLEMEKTİR
28: KİNDİ’NİN ALEM ANLAYIŞIYLA İLGİLİ AŞAĞIDAKİ İFADELERDEN HANGİSİ DOĞRUDUR
A: ALEM YOKTAN YARATILMIŞTIR
B: ALEM EZELİDİR
C: ALEM HEEP VARDI
D: ALEM YARATILMAMIŞTI
E: ALEM MADDENİN DEĞİŞİMİ İLE YARATILMIŞTIR
29: İSLAM DÜNYASINDA BEYTÜLHİKME ( FELSEFE EVİ ) ADIYLA ANILAN KURUMUN İŞLEVİ AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: FELSEFE ESERLERİNİN BULUNDUĞU KİTAPLIKTIR
B: DİNSEL SORUNLARIN KONUŞULDUĞU EVDİR
C: TERCÜME FAALİYETİNİN HAHA SİSTEMLİ YAPILDIĞI KURUMDUR
D: DİNİ EĞİTİM VERİLEN OKULDUR
E: YÖNETİCİLERİN BİR ARAYA GELDİĞİ BİNADIR
30: KİNDİ DUYULARLA ALGILANAN NESNELERE VE ŞAHISLARA AİT TİKEL GERÇEKLİKLERİ AŞAĞIDAKİ KAVRAMLARDAN HANGİSİ İLE İFADE EDER
A: MAHİYET
B: HÜVİYET
C: İNNİYET
D: TABİYYAT
E: HAKİKAT
31: İSLAMİYETTE TANRI MUTLAK İRADE VE KUDRETİYLE EVRENİ SONRADAN YARATMIŞTIR.İLK DEFA FARABİ DİNİGELENEĞİN DIŞINA ÇIKARAK TANRI VARLIK İLİŞKİSİNİ AÇIKLADIĞI TEORİSİYLE İLGİLİOLMAYAN KAVRAM AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: KOZMİK AKILLAR
B: SUDÜR
C: TAŞMA
D: FELEK
E: FEYEZAN
32: FARABİ’YE GÖREİNSANLARIN GENEL VARLIK DÜZENİNDEN ESİNLENEREK KENDİ ARALARINDA DÜZEN KURMAYI DÜŞÜNDÜKLERİ İÇİN DEVLET KAVRAMINA ULAŞTIKLARI TEORİSİ AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: BİYO-ORGANİK
B: FITRAT
C: ADALET
D: ONTOLOJİK
E: MEDENİ VARLIK
33:AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ KİNDİ’YE GÖRE “HER GERÇEKLİĞİN ALTINDA YATAN GERÇEKLİK”TİR.
A: CEVHER
B: MAHİYET
C: MADDE
D: ARAZ
E: VARLIK
34: FARABİ’YE GÖREİNSAN AKLININ ULAŞABİLDİĞİ EN GENEL KAVRAM AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: ŞEY
B: VARLIK
C: MAHİYET
D: MADDE
E: FELEK
35: CİSMİNİN ZIDDI BULUNMADIĞI İÇİN OLUŞ VE BOZULUŞ KANUNUNA TABİ OLMAYAN FAKAT YOKTAN YARATILMIŞOLAN KİNDİ’YE GÖRE AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: MADDE
B: RUH
C: FELEK
D: TİKEL NESNE
E: HEYÜLA
36: KİNDİ’NİN KULLANDIĞI “EL-MARİFE” TERİMİ NE ANLAMA GELİR
A: GELİŞMİŞ BİR YETENEK
B: TİKELEİLİŞKİN BİLGİ
C: TÜMELEİLİŞKİN BİLGİ
D: KESİN, GÜVENİLİR BİLGİ
E: VARLIĞIN HAKİKATINI BİLME = ( EL –İLM teriminin anlamıdır )
37: FARABİONTOLOJİSİNDE “VAR OLMAMASI HİÇ BİR ŞEKİLDE DÜŞÜNÜLEMEYEN” VARLIĞI İFADE EDEN TERİM AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: MÜMTENİ /İMKANSIZ
B: MÜMKİN / ZORUNSUZ
C: ZARURİ /ZORUNLU
D: HEYÜLA / İLK MADDE
E: TABİ İ /DOĞAL
38: FARABİ’NİN BEŞSANATTAN BİRİ SAYDIĞI “FELSEFİ SÖYLEM” OLARAK NİTELENDİRDİĞİ , KANITLANMIŞÖNERMELERE DAYANDIĞI İÇİN KESİN VE GÜVENİLİR BİLGİYE ULAŞTIĞINI SÖYLEDİĞİYÖNTEM AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: SOFİSTİK / MUGALATA
B: KANITLAMA / BURHAN
C: DİYALEKTİF / CEDEL
D: POETİK / ŞİİRSEL
E: RETORİK / HATABE
39: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ BİR DÜŞÜNCE HAREKETİ OLARAK KELAMIN AMAÇLARINDAN BİRİ DEĞİLDİR
A: İSLAM İNANÇİLKELERİNİ SİSTEMLİ BİR ŞEKİLDE TEMELLENDİRMEK
B: İSLAM İNANÇLARINI RASYONEL BİR ŞEKİLDE AÇIKLAMAK
C: İSLAM DİNİN YAYMAK VE EMPOZE ETMEK
D: YABANCI ETKİLERDEN KAYNAKLANAN BİD’ATLARI ETKİSİZ KILMAK
E: İSLAMA YÖNELTİLEN ELEŞTİRİLERE CEVAP VERMEK
40: İSLAM DÜNYASINDA TOPLUMUN İHTİYAÇLARI DOĞRULTUSUNDA YAPILAN İLK TERCÜMELER HANGİ ALANA AİTTİR
A: MATEMATİK
B: TIP
C: MANTIK
D: ASTRONOMİ
E: SİMYA
41: KİNDİ, FELSEFE DİSİPLİNLERİNİ SIRALARKEN AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİNİ DİKKATE ALMIŞTIR
A: FİLAZOF AMAÇLARINI
B: KULLANILAN YÖNTEMLERİ
C: VARLIK ALANLARINI
D: DİSİPLİN ADLARINI
E: MÜFREDATTAKİYERLERİNİ
42: KİNDİ’NİN HAKİKATİLE HÜVİYET İLE BİRARADA İFADE ETTİĞİTERİM AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: İNNİYET
B: SURET
C: MAHİYET
D: CEVHER
E: TABİAT
43: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ KİNDİ’YE GÖRE CİSİMSİZ CEVHERLERDEN BİRİ DEĞİLDİR
A: TÜMEL KAVRAM
B: NEFİS
C: RUH
D: TİKEL NESNE
E: AHLAKİ DEĞER
44: AŞAĞIDAKİFİLAZOFLARDAN HANGİSİ KİNDİ GİBİ RUHUN BEDENDEN ÖNCE VAR OLDUĞUNU VE BEDENDEN SONRA DA VARLIĞINI SÜRDÜRÜCEĞİNİ İNANIR
A: PLATON
B: HERAKLEİTOS
C: THALES
D: PİLOTİNUS
E: ARİSTOTELES
45: İSLAM DÜNYASINDA FELSEFİ DÜŞÜNCEYİ BİR SİSTEM HALİNE GETİREN VE MUALLİM-İ SANİ UNVANIYLA ANILAN FİLAZOF AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: GAZZALİ
B: İBN RÜŞD
C: KİNDİ
D: FARABİ
E: İBN SİNA
46: FARABİ’NİN TANRI-ALEM İLİŞKİSİNİ YORUMLAMAK ÜZERE TEMELLENDİRDİĞİ SUDÜR TEORİSİNİN DİĞER ADI AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: PSİKOLOJİK AKILLAR TEORİSİ
B: KOZMİK AKILLAR TEORİSİ
C: İLK MADDE TEORİSİ
D: EVRENSEL AKIL TEORİSİ
E: EZELİ İLKELER TEORİSİ
47: AKIL GÜCÜ, ZİHİNDE OLUŞAN KAVRAM BİRİKİMİ VE BUNLARIN DİL İLE İFADE EDİLMESİ GİBİANLAMLARI DOLAYISIYLA BİR DİSİPLİNE ADINI VEREN TERİM AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: ORGANON
B: LOGOS
C: NEFİS
D: HİKMET
E: NUTK
48: FARABİ’NİN DAMGA BASILMAMIŞ PÜRÜZSÜZ MUM BENZETMESİYLE AÇIKLADIĞI , ANCAK FAAL AKLIN ETKİSİYLE HAREKETE GEÇİP SOYUTLAMA YAPABİLE GÜÇ AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİDİR
A: AKTİF AKIL
B: KAZANILMIŞAKIL
C: HAYAL GÜCÜ
D: GÜÇ HALİNDEKİAKIL
E: FİİL HALİNDEKİ AKIL
49: FARABİ’YE GÖRE AŞAĞIDAKİ NİTELİKLERDEN HANGİSİNİN EKSİKLİĞİ ERDEMLİ DEVLETİN BAŞKANSIZ SAYILMASINA YOL AÇAR
A: BİLGELİK
B: KANUN VE TÖREYE BAĞLILIK
C: LİDERLİK YETENEĞİ VE İKNA GÜCÜ
D: YENİ KANUN VE KURAL KOYMA YETENEĞİ
E: KANUN VE TÖREYİ BİLMEK
50: AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ GAZZALİYE GÖRE HAKİKATİ ARAYAN DÖRT GRUPTAN BİRİ DEĞİLDİR
A: BATINİLER
B: FİLAZOFLAR
C: FIKIHÇILAR
D: KELAMCILAR
E: SÜFİLER
ORTAÇAĞ FELSEFESİ 2 / CEVAP ANAHTARI
1: A 26: C
2: B 27: B
3: A 28: A
4: B 29: C
5: B 30: C
6: E 31: D
7: A 32: D
8: E 33: A
9: D 34: B
10: E 35: C
11: A 36: D
12: B 37: C
13: D 38: B
14: A 39: C
15: C 40: B
16: B 41: C
17: D 42: A
18: E 43: D
19: B 44: A
20: A 45: C
21: C 46: B
22: B 47: E
23: C 48: D
24: B 49: A
25: C 50: C
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder